PASSE-PARTOUT

Een inlijsting staat met passe-partout karton niet alleen bijzonder fraai, het beschermt en het houdt ook het werk van het glas af.

Passe-partout karton is er in iedere kleur van de regenboog. Zowel binnen als buitenmaten worden op elk gewenst formaat gesneden, natuurlijk met het schuine randje.

Hieronder ziet u een gedeelte van onze collectie. Bijvoorbeeld: gekleurde kern, extra dik, zijde, met V-groef, Bevel-accent. 

Bevel Accent extra dik passepartout

passepartout met zwart kern zijde passepartout

passepartout met V-groef passepartout in alle kleuren van de regenboog

De ontwikkeling van conserverend inlijstingen.

De eigenschappen van het hedendaagse museumkarton zijn gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken
uit de jaren zestig. In die tijd slaagde men erin aan te tonen dat houtslijpsel, lignine en zuur een
negatieve invloed op papier hebben. Uit het onderzoek bleek dat uit alfa-cellulosevezels, dus uit
hout of katoen bestaand , zuurvrij en met caloriecarbonaat geïmpregneerd papier veel duurzamer is dan
andere papiersoorten. Deze inzichten leidden in de loop der jaren tot de ontwikkeling van
passepartout karton van museumkwaliteit dat zichzelf beschermd tegen veroudering zonder dat het beeldmateriaal beschadigd wordt. Museumkarton gold tot het einde van de jaren tachtig als het absoluut perfecte materiaal voor
conserverende inlijstingen. Tot nu toe was het verouderingsproces nauwelijks tegen te houden.

Ondanks alle goede eigenschappen bleef er toch nog steeds een zwak punt: het tegenwoordige museumkarton is niet in staat kunstwerken te beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf of tegen zure (bijtende) bijprodukten die in het schilderij zelf of binnen in de inlijsting ontstaan.

Het Amerikaanse nationale archief gaf in 1987 opdracht voor een onderzoek naar de invloed van
luchtvervuiling (zwafeldioxide) op archiefdozen. Uit dit onderzoek bleek dat de tot dan toe gebruikte
impregneermiddelen niet in staat waren schadelijke gassen te binden en te neutraliseren. Niet alleen
de schadelijke stoffen in de omgevingslucht in dichtbevolkte gebieden tasten beeldmateriaal aan, maar ook
op het platteland is hun concentratie hoog genoeg om een negatieve invloed op dit materiaal te hebben.

Daartegen is geen schilderij gewapend.

Zwafeldioxide reageert met het vocht in het papier of met relatieve luchtvochtigheid in de lijst en verandert
in een zuur. Uit stikstofdioxide ontstaat bij een reactie met vocht en salpeterzuur. Beide tasten de
cellulosevezels van het papier aan. Oxiderende gassen als ozon, peroxide en ammoniak verkleuren het
beeldmateriaal en versterken de zuurvorming. Formaldehyde is een van de schadelijkste oxiderende gassen.
Het reageert met water tot mierezuur, waardoor de cellulosevezels en andere bestanddelen van het
kunstwerk beschadigd worden. Maar niet alleen invloeden van buitenaf tasten ingelijste kunstwerken aan.
Ook door het verouderen van het beeldmateriaal zelf ontstaan er schadelijke stoffen, zoals bijvoorbeeld
azijnzuur en mierezuur, waardoor de kwaliteit van het schilderij sneller achteruitgaat.

Alphamat Artcare – Het karton dat schadelijke stoffen blokkeert

De schrikbarende onderzoeksresultaten waren aanleiding om een volkomen nieuw papierstructuur te
ontwikkelen die gasvormige schadelijke stoffen bindt en neutraliseert voordat deze het beschermde
kunstwerk kunnen aantasten. Het resultaat zijn de MiroChamber-papiervezels:een gepatenteerde
uitvinding die het leven van kunstwerken aanzienlijk verlengt.

Nielsen design verwierf in 1994 het alleenrecht op de toepassing van MicroChamber-vezels in de
sectorschilderijen en lijsten. Het indrukwekkende resultaat heet Alphamat Artcare: de eerste
collectie museum- en achterwandkarton die kunstwerken, foto's, documenten en andere waardevolle
zaken actief beschermt tegen vergeling en veroudering.

De speciale papiervezels zijn zeer nauw met elkaar vervlochten. Gasmoleculen worden zo gedwongen tot contact met speciale "molecuulvallen". Deze molecuulvallen worden gevormd door uit kristallen opgebouwde kooien die
MicroChamber-papiervezelsomgeven. Ze zij gasresistent, hydrofoob(waterafstotend) en organofiel,
d.w.z. ze trekken organische moleculen zoals azijnzuur en formaldehydeaan. Deze blijven vastzitten
aan het inwendige en uitwendige oppervlakvan de molecuulvallen. Gassen worden gebonden voordat ze
omgezet kunnen worden in zuren. Vrije zuren, zoals bijv. azijnzuur, worden vastgehouden tot de buffers
deze stoffen geneutraliseerd hebben.

Duale buffers (calciumcarbonaaten magnesiumcarbonaat) zijn op de verschillende zuren afgestemd.
Ze neutraliserende in de molecuulvallen gebonden stoffen en zetten deze om in ongevaarlijke zouten.
Ook alle niet-gebonden schadelijke stoffen worden geneutraliseerd,onafhankelijk van het feit of ze
van buitenaf inwerken of dat ze ontstaan door het natuurlijke verouderingsproces van het beeldmateriaal.

Alphamat artcare. Doet andere passe-partouts verbleken.

Om onvangbare kunstwerken of documenten te archiveren en om deze voor de ondergang te
behoeden wordt het MicroChamber-produce op dit moment al overal ter wereld toegepast in musea,
archieven en bibliotheken.
Nu is dit innovatie procéde ook beschikbaar voor schilderijen en lijsten.

Alleen alphamat ARTCARE, Alpharag ARTCARE en Alphamount ARTCARE bieden de actieve conserverende
bescherming die nodig is om nieuwe kunstwerken in hun oorspronkelijke staat te houden en het
verouderingsproces van oude, gevoelige stukken te vertragen. Schilderijen,foto's, krantenpapier,
beperkte oplagen en andere waardevolle documenten worden op deze manier optimaal beschermd.
Deze bescherming vindt u voortaan terug in de complete alphmat-, alpharag- en alphamountcollectie.
Daarnaast biedt deze collectie een groot assortiment kleuren en oppervlaktestructuren en -materialen
in de gegarandeerde topkwaliteit en perfecte afwerking die u van Alphamat gewend bent.
Laat de bescherming van waardevolle kunstwerken niet overal over aan het toeval, maar aan
Alphamat ARTCARE:het passe partout dat het begrip museumkwaliteit een nieuwe betekenis geeft.